Klik en Tik cursus: voor iedereen die moeite heeft met het gebruik van de computer

In de bibliotheek in Zevenbergen kun je elke week hulp les krijgen in het gebruik van de computer en het internet Iedere woensdag van 10u30 tot 12u00 wordt de cursus Klik en Tik gegeven. Deelname is gratis en voor iedereen die beter met een computer en het internet wil leren werken. Sinds 2015 hebben leden van onze Lionsclub geholpen deze cursus vorm te geven en deelnemers actieve begeleiding geboden. Inmiddels is het stokje overgedragen aan vrijwilligers van de bibliotheek.

Computer- en internethulp sinds 2015

In 2015 onderzocht de Lionsclub Zevenbergen e.o. hoe de club een bijdrage zou kunnen leveren aan het landelijk alfabetiseringsproject. Op dat moment vroeg de plaatselijke bibliotheek vrijwilligers die digibeten met achterstand in taal wekelijks op woensdagochtend zouden willen begeleiden om vertrouwd te geraken met de computer en internet: de zogenaamde cursus “klik en tik”. Vier gepensioneerde Lionsleden zijn toen aan de slag gegaan en hebben deze lessen tot en met 2021 gegeven. De lessen zijn nog steeds te volgen in de bibliotheek in Zevenbergen.

Elke week les in een kleine groep

In de bibliotheek van Zevenbergen zijn elke woensdagochtend begeleiders aanwezig voor leerlingen. Deze leerlingen leren met de cursus Klik en Tik hoe zij een computer en het internet moeten gebruiken. Klik en Tik is een beginnerscursus, bedoeld om de eerste stappen te leren.

Als de leerlingen de eerste stappen met goed resultaat hebben gevolgd kunnen zij zelfstandig met de computer en internet werken. Als mensen zelf geen computer hebben of toch graag hulp in de buurt houden, kunnen ze ook altijd in de bibliotheek terecht. Daar staan computers met internet die iedereen mag gebruiken.

Aanmelden voor Klik en Tik

Wilt u ook handiger worden met een computer en internet? Meld u aan voor de cursus Klik en Tik. Na afloop van de cursus krijgt u van de bibliotheek een bewijs van deelname.

Voor meer informatie en om u aan te melden voor Klik en Tik in de bibliotheek in Zevenbergen neemt u contact op met de Bibliotheek West-Brabant.
Dat kan door een email te sturen naar digitaalhuis@bibliotheekwb.nl. U kunt ook bellen naar 06 18 05 22 48 of klikken op de afbeelding van het Digi-taalhuis Moerdijk.

Nog beter worden? Leer verder met Digisterker!

Wie de smaak te pakken heeft of nog beter wil worden, kan ook extra computercursussen volgen. Internet wordt namelijk steeds belangrijker in het dagelijks leven. Tweedehands koopjes, informatie van de overheid, belastingaangifte doen, een reis boeken, bankzaken regelen, dat gaat tegenwoordig allemaal via internet. Bij de cursus Digisterker leren mensen hoe ze gebruik kunnen maken van digitale (overheids)diensten. Bijvoorbeeld van de gemeente. Denk aan het aanvragen van huurtoeslag of het doorgeven van een verhuizing. Maar ook het aanvragen van een identiteitsbewijs, het opzoeken van informatie over uw AOW of het zoeken van werk.

Wilt u zich aanmelden voor de cursus Digisterker of wilt u meer informatie? Dat kan door een email te sturen naar digitaalhuis@bibliotheekwb.nl of te bellen naar 06 18 05 22 48.

Lionsclub Moerdijk ondersteunt goede doelen

Onze Lionsclub bestaat uit een energieke groep vrienden die graag de handen uit de mouwen steken voor het goede doel. Lionsclub Moerdijk maakt deel uit van het wereldwijde Lions International netwerk.

Onze (sponsor)acties hebben direct impact op verschillende lokale goede doelen, waarmee we een langdurige relatie hebben opgebouwd. Lionsclub Moerdijk helpt hiermee een verschil te maken in onze maatschappij en uw leefomgeving.

Door de Lions-begeleiding bij de cursus Klik en Tik was er een win-win situatie voor de maatschappij én de Lionsclub. De senior-Lionsleden zijn blij op deze manier een bijdrage te hebben kunnen leveren aan het motto “we serve” van onze club!