AED is de afkorting van Automatische Externe Defibrilator. Een AED kan het hartritme herstellen bij een hartstilstand, door het geven van een elektrische shock. In de gemeente Moerdijk zetten meerdere organisaties zich in voor voldoende bereikbare AED's, correcte aanmelding daarvan bij Hartslag NU en het verzorgen van o.a. trainingen voor burgerhulpverleners.

De meeste AED's hangen binnen en zijn dus niet bereikbaar als het gebouw dicht is. Buiten sluitingstijden is er slechts een beperkt aantal AED's beschikbaar, hierdoor wordt de '6 minuten norm' waarbinnen een AED gehaald kan worden niet overal in de gemeente Moerdijk bereikt.

De rode vlekken op de kaart tonen de gebieden in de gemeente Moerdijk waar weinig bereikbare AED's zijn.

AED dekking in gemeente Moerdijk (bron: www.hartstichting.nl/aed)

Lionsclub Moerdijk wil met gerichte acties, publiciteit en de opbrengsten daarvan meer AED's voor de gemeente Moerdijk realiseren. Een AED in de buurt kan immers het verschil betekenen tussen leven en dood!